Uw lopende kredieten raadplegen: de gids voor toegang tot het NBB-bestand
Geschreven door De redactie van Meilleurtaux België.
Aangepast op 04 augustus 2025.
Leestijd :
4 min
Wanneer u een krediet (consumentenkrediet of hypothecair krediet) aangaat, is de kredietgever verplicht om de nieuwe lening te melden aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren, met als doel overmatige schuldenlast te voorkomen.
Het belangrijkste om te onthouden:
- Raadpleeg uw lopende leningen gratis via de online platformen van financiële instellingen.
- Gebruik de specifieke mobiele applicaties voor een efficiënte opvolging van uw kredieten en betalingen.
- Kies voor de diensten van financieel adviseurs voor een grondige analyse van uw situatie.
- Verken de mogelijkheden voor een hergroepering van kredieten om uw financieel beheer te vereenvoudigen.
- Houd de rentevoeten en de vervaldagen in de gaten om uw terugbetalingsplan zo goed mogelijk aan te passen.
Wilt u op één enkel document een overzicht krijgen van uw lopende kredieten, zowel uw hypothecaire lening als uw leningen op afbetaling (persoonlijke lening, autolening, energielening, keukenlening, renovatielening...), en uw kredietopeningen? Dan moet u het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België raadplegen.
Er zijn drie oplossingen voor u. De eerste is de eenvoudigste en meest directe: via een beveiligde verbinding, door ofwel uw identiteitskaart en een eID-kaartlezer te gebruiken, ofwel de toepassing "itsme". De tweede oplossing is een e-mail of een brief (met een recto-verso kopie van uw identiteitskaart) te sturen naar de Nationale Bank van België, die u het document per post zal toesturen. De laatste is om rechtstreeks naar het loket van de NBB te gaan.
Informeer u over de persoonlijke lening door onze praktische gids te raadplegen.
Welk tarief voor uw project?Waarom uw lopende kredieten raadplegen?
De redenen om een overzicht van uw lopende of recent afgesloten leningen te willen verkrijgen, kunnen divers zijn. Voor uw persoonlijke informatie, om te weten welke gegevens de NBB over u heeft, om bijvoorbeeld de algemene staat van uw financiële situatie te kennen.
Welke gegevens kunt u raadplegen?
Al uw lopende kredieten staan vermeld op het document dat door de Centrale voor Kredieten aan Particulieren wordt verstrekt: hypothecair krediet, consumentenkredieten (persoonlijke lening, lening op afbetaling, diverse aankoopleningen, enz.), kredietopeningen (via uw zichtrekening of uw kredietkaart).
U krijgt voor elk van hen de volgende informatie:
- De naam van de uitgever (de bank) en de eventuele beheerder.
- Het contractnummer en het type krediet.
- Het oorspronkelijk geleende bedrag of het maximaal beschikbare bedrag.
- De einddatum van uw contract (en dus van de terugbetaling).
U krijgt daarentegen niet het bedrag van het openstaand saldo of de reeds terugbetaalde som, of het nu om kapitaal of interesten gaat.
Dit overzicht blijft nog drie maanden en acht dagen zichtbaar na de einddatum van het kredietcontract (op voorwaarde dat de terugbetaling op tijd is gebeurd). De gegevens worden daarna verwijderd.
U krijgt ook een overzicht van het bestand met "niet-gereglementeerde" registraties, dat wil zeggen uw wanbetalingen (indien die er zijn).
Welk tarief voor uw project?Drie manieren om uw lopende kredieten te raadplegen
1. Via het internet
Dit is de veiligste en vooral de snelste manier: u krijgt de gewenste informatie onmiddellijk, zodra u erin geslaagd bent u te identificeren. U kunt het gevraagde document dan downloaden (en afdrukken).
U moet eerst naar de pagina https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centrale-voor-kredieten-aan-particulieren-ckp gaan.
Kies vervolgens tussen twee manieren om u te identificeren: ofwel via uw identiteitskaart, ofwel via uw "itsme"-account.
Identificatie via uw identiteitskaart, op pc
Dit is de klassieke procedure: u heeft uw identiteitskaart, de eID-kaartlezer nodig (sommige bankkaartlezers doen dit ook, na een update van het programma) en dan identificeert u zich met uw pincode. U krijgt dan rechtstreeks toegang tot uw gegevens. Vooraf moet de eID-software geïnstalleerd zijn (https://eid.belgium.be/nl).
Identificatie via de "itsme"-app
U moet eerst de "itsme"-app op uw smartphone installeren en uw account activeren. Dit kan ofwel via uw bankapp, ofwel via een pc (https://my.itsme-id.com/account/activate), met uw identiteitskaart en een eID-kaartlezer.
U ontvangt dan de activatiecode voor uw "itsme"-app, waarmee u de persoonlijke code kunt kiezen die u te allen tijde en in tal van situaties zult gebruiken, waardoor u later niet meer uw identiteitskaart en een eID-kaartlezer nodig heeft.
Nadat u uw account heeft geactiveerd, moet u op de website van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren uw gsm-nummer invoeren. Een bericht zal u laten weten dat er een actie moet worden uitgevoerd op uw itsme-app. U hoeft deze dan alleen maar te valideren en uw persoonlijke code in te voeren. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar het overzicht van uw lopende kredieten.
2. Per post / e-mail
Als u geen toegang heeft tot een beveiligde verbinding om de status van uw kredieten (hypothecair, consumentenkrediet, kredietopeningen) te raadplegen, kunt u het document binnen enkele dagen per post ontvangen, nadat u de aanvraag per e-mail of per brief heeft gedaan.
Per e-mail (in de Covid-periode)
Het volstaat om uw aanvraag voor raadpleging te sturen naar het adres
Per post
Het principe is hetzelfde: uw schriftelijke aanvraag voor raadpleging moet vergezeld zijn van een papieren recto-verso kopie van uw identiteitskaart. De Centrale voor Kredieten aan Particulieren zal u de beschikbare informatie per post toesturen. Uw aanvraag moet worden gericht aan:
Nationale Bank van België
Centrale voor kredieten aan particulieren
de Berlaimontlaan 14
1000 Brussel
3. Aan het loket van de Nationale Bank
Laatste mogelijkheid: de status van uw lopende kredieten raadplegen door rechtstreeks naar het loket van de Nationale Bank te gaan.
Ga in dat geval ter plaatse (let op: het adres is niet hetzelfde als voor de aanvraag per post: de Berlaimontlaan 3, 1000 Brussel), voorzien van uw identiteitskaart. Om zeker te zijn van de toegankelijkheid van de lokalen, aarzel niet om vooraf een telefoontje te plegen naar +32 2 221 30 06.
Info: https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centrale-voor-kredieten-aan-particulieren-ckp
Geschreven door
De redactie van Meilleurtaux België
Dat kan u interesseren
- Waarom een beroep doen op een kredietmakelaar?
- Het consumentenkrediet
- Hoe bereken ik mijn leencapaciteit voor een persoonlijke lening?
- Lening voor een mobilhome
- Hoe kunt u uw persoonlijke lening vervroegd terugbetalen?
- Uw budget efficiënt leren beheren: tips, methodes en tools
- Wat is een lening zonder bewijs?
- Kan ik als zelfstandige een persoonlijke lening aanvragen?