Notariskosten bij aankoop van onroerend goed
Geschreven door De redactie van Meilleurtaux
.
Aangepast op 06 januari 2025.
Leestijd :
4 min
Wanneer u een onroerend goed koopt, betaalt u niet alleen de aankoopprijs of later de rente op de hypothecaire lening (evenals de schuldsaldo- en brandverzekering), maar er zijn ook een reeks kosten die onmiddellijk moeten worden betaald en die de uiteindelijke rekening aanzienlijk verhogen. Het is belangrijk om deze kosten niet te vergeten bij het berekenen van uw budget en ze op te nemen in uw eigen middelen bij het aanvragen van een hypothecaire lening.
Deze kosten worden samengevat in de term "notariskosten", een generieke term die alle kosten omvat die verband houden met de aankoop- en kredietakten, met uitzondering van de kosten die inherent zijn aan het bankdossier (administratieve kosten en expertise).
In werkelijkheid is het een enigszins misleidende term omdat het de volgende posten omvat:
- De honoraria van de notaris zelf
- Administratieve kosten (de kosten van bepaalde handelingen die door de notaris, zijn notariskantoor en verschillende administraties op zijn verzoek worden uitgevoerd)
- De BTW op deze verschillende posten
- De kosten voor hypothecaire inschrijving
Daarnaast zijn er ook registratierechten, die door de notaris aan de staat worden doorbetaald, tenzij het gaat om een "nieuw" pand. In dat geval is het de BTW van 21% die van toepassing is op de aankoopprijs, maar deze wordt rechtstreeks door de koper aan de verkoper betaald.
Deze laatste twee posten zijn de belangrijkste. Het is ofwel de een, ofwel de ander. Met registratierechten bedragen de aankoopkosten ongeveer 15% of minder. Met BTW bedragen ze ongeveer 25%.
Bekijk onze gids voor meer info over de hypotheek.
Welk tarief voor uw project?Registratierechten voor bestaande woningen
De registratierechten zijn van toepassing op bestaande woningen die op het moment van aankoop bewoond waren (meestal woningen ouder dan twee jaar). Het betreft een belasting die aan de staat wordt betaald. In Wallonië en Brussel zijn deze rechten vastgesteld op 12,5% van de aankoopprijs van het pand.
Maar in Wallonië zijn er enkele tariefverlagingen:
- Als het gaat om uw enige en eigen woning, is er een vrijstelling op de eerste schijf van €20.000 van de aankoopprijs.
- Het is ook mogelijk om verminderde registratierechten van 6% te betalen voor een bescheiden woning, op de eerste schijf van €164.000 van de aankoopprijs, en zelfs €175.000 als de woning zich in een vastgoeddrukgebied bevindt.
- Dit tarief wordt zelfs verlaagd tot 5% op dezelfde schijven als de koper een sociaal hypothecair krediet van het Waals Gewest krijgt.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedragen de registratierechten ook 12,5%. Er is geen verlaagd tarief, maar de vrijstelling is aanzienlijk groter: het geldt voor de eerste schijf van 175.000€ van de aankoopprijs, onder bepaalde voorwaarden, waaronder dat de marktwaarde van het pand niet meer dan 500.000€ mag bedragen, dat dit de enige en eigen woning van de koper is, en dat de koper er ten minste 5 jaar woont.
In het Vlaams Gewest zijn de registratierechten momenteel vastgesteld op 6% voor de enige en familiale woning en 10% voor tweede verblijven, woningen die voor verhuur zijn bestemd, enz. Vanaf 1 januari 2022 zullen deze rechten in het eerste geval dalen tot 3%, en in de andere gevallen stijgen tot 12%.
Welk tarief voor uw project?BTW voor "nieuwe" woningen
Een woning wordt als nieuw beschouwd wanneer deze op plan wordt gekocht, in aanbouw is of net gebouwd is, of wanneer de huidige eigenaar en verkoper er uiterlijk op 31 december van het tweede jaar van bewoning nog in woont. In dat geval is er een BTW van 21% verschuldigd. Maar er zijn geen registratierechten verschuldigd over de eigenlijke aankoop. Behalve in bepaalde gevallen, en alleen wat betreft de aankoop van de grond, niet de woning zelf.
Honoraria van de notaris
De honoraria van de notaris, zowel voor de aankoopakte als voor de hypothecaire kredietakte, zijn de vergoeding van de notaris (en zijn team). Ze zijn wettelijk vastgelegd en hangen voor sommige posten af van de aankoopprijs.
Deze honoraria omvatten alle noodzakelijke diensten van de notaris voor de twee akten, zoals:
- Het bijeenbrengen van beide partijen (koper en verkoper) voor de ondertekening van de akten
- Communicatie met de partijen, met de bank voor het krediet
- Het geven van advies
- Het opstellen van de aankoopakte en de kredietakte
- Het controleren van het kredietcontract tussen de bank en de koper
- Het registreren en bewaren van de verschillende akten
Administratieve kosten
De administratieve kosten dekken een reeks administratieve onderzoeken die door het notariskantoor moeten worden uitgevoerd, zoals:
- Fiscale onderzoeken
- Het hypothecair statuut van het pand
- Stedenbouwkundige onderzoeken
- Onderzoeken naar mogelijke bodemverontreiniging, enz.
Ze dekken ook de formaliteiten die volgen op de ondertekening van de authentieke akte bij de bevoegde autoriteiten, zoals:
- Het registreren van de akte
- Hypothecaire formaliteiten
- De algemene werkingskosten van het notariskantoor
Deze kosten kunnen variëren afhankelijk van de locatie van het pand, dat wil zeggen de regio en zelfs de gemeente, en of er één of meerdere kopers bij betrokken zijn. Deze kosten zijn standaard voor rekening van de koper, maar de verkoopovereenkomst kan vermelden dat de verkoper een deel ervan op zich neemt.
Welk tarief voor uw project?BTW op de "notariskosten"
Vergeet niet dat er ook een BTW van 21% moet worden betaald op de honoraria van de notaris en op de bovengenoemde administratieve kosten, maar niet op de hypothecaire inschrijving als zodanig.
Geschreven door
De redactie van Meilleurtaux